Het immuunsysteem

Wat is het immuunsysteem

Het is het afweersysteem die het lichaam beschermt tegen indringers zoals bacteriën en virussen. De huid is een belangrijk bescherming tegen indringers. Via openingen in de huid (grote wond of miniscuul wondje) en slijmvliezen, kunnen bacteriën het lichaam binnen dringen. Bacteriën worden als lichaamsvreemd gezien en zal proberen de bacteriën te vernietigen, dit noemen ze een ontstekingsreactie. Het afweersysteem bestaat uit een A-specifieke afweer en een specifieke afweer.

A specifieke afweer

In het afweersysteem spelen vele cellen een rol, waaronder witte bloedcellen. Belangrijke witte bloedcellen is de macrofaag. De macrofaag herkent de bacterie als lichaamsvreemd en slokt hem op. In de macrofaag wordt de bacterie langzaam vernietigd tot er steeds heel kleine stukjes over zijn. Deze kleine stukjes bacterie, worden door de macrofaag aan zijn buitenkant zichtbaar gemaakt. Zo kunnen andere cellen van het afweersysteem, zien dat een bacterie het lichaam is binnen gedrongen.

immuunsysteem paard

Daarnaast gebeurd er nog iets. Doordat de macrofaag de bacterie opslokt, maakt hij ontstekingsstof. Deze stof worden Cytokine genoemd. Cytokine binden aan receptoren op cellen. Cytokine past precies in de vorm zo’n receptor, als een sleutel in een slot. Hierdoor verteld de cytokine een andere cel iets. Zo kan bijvoorbeeld de cytokine, van de ene macrofaag een andere macrofaag waarschuwen, dat de bacteriën in de buurt zijn, die moeten worden vernietigd. Die weten dan dat de indringers als bacteriën in de buurt zijn. Dit is een belangrijke stap in de ontstekingsreactie.

Specifieke afweer

Op de plek van de ontsteking, neemt de hoeveelheid macrofagen dan toe om de bacteriën te bestrijden. De macrofagen zijn echter niet altijd in staat, om alle bacteriën te vernietigen. Dan wordt het specifieke afweersysteem geactiveerd. De macrofaag reizen dan naar de lymfeknopen in ons lichaam, om ook andere cellen van het afweersysteem te waarschuwen, dat er een ontstekingsreactie vindt. Deze lymfeknopen, zijn belangrijk bij de afweer van het lichaam. Lymfeknopen zijn informatie centra, waar cellen van de afweersysteem bij elkaar komen om informatie uit te wisselen.

De macrofagen die op de plaats van ontsteking de bacterie hebben opgeslokt, komen in de lymfeknoop in contact met T-cellen, ook zijn hier B- cellen aanwezig. Beide zijn eveneens witte bloedcellen, die een belangrijke rol spelen in het ontstekingsproces. T- cellen herkennen de stukjes bacterie op de buitenkant van de macrofaag. De T-cellen binden zich aan deze stukjes bacteriën op de macrofaag en worden actief. Ook de B-cellen worden actief. Na deze activatie delen T-cellen en B-cellen tot een grote hoeveelheid van deze cellen is ontstaan.

De T-cellen en B-cellen gaan naar de plek van de ontsteking. Op de plek van de ontsteking helpen T-cellen andere ontstekingscellen om de bacteriën zo goed mogelijk aan te vallen. Zo helpen ze de macrofagen om meer cytokines ontstekingsstof te maken en ze vallen bacteriën aan om ze te vernietigen. Zodra alle bacteriën vernietigd zijn, stopt de ontstekingsreactie.

Blog pijn herkennen