Hoofdpijn bij paarden

Net zoals bij mensen kunnen ook paarden hoofdpijn of migraine  ervaren. Dit kan een behoorlijke impact geven op hun dagelijks leven en hun kwaliteit van leven behoorlijk verminderen. Paarden geven pijn vaak niet zo snel aan. Ze zijn meesters in het verbergen van pijn. Dit komt doordat zij van nature prooi en kudde dieren zijn. Als het paard laat zien dat het zwak is, dan is het een makkelijke prooi voor roofdieren. Daarom kan het paard beter de pijn verbergen, dan heeft het paard de meeste overlevingskans. Als een paard laat zien dat hij pijn heeft, dan moet dit zeker serieus worden genomen.

Wat veroorzaakt hoofdpijn

Na een trauma of ongeval kunnen er hoofdpijn klachten ontstaan. Het paard is misschien gevallen, door een ander paard geschopt, heeft aan het halster gehangen of heeft zijn hoofd hard gestoten enz. Dit kan ook gebeurd zijn zonder dat je er ooit iets van gemerkt hebt. Hoofdpijn kan ook ontstaan door fysieke of emotionele stress (traumatische ervaring). Denk aan verhuizing, kuddemaatje is overleden of verhuisd, te weinig ruwvoer, stressvolle omgeving, mishandeld geweest enz.  Door spanning kan er een  verminderde beweging in de eerste nekwervels, de Atlas en axis. Chronisch strakke pollspieren (het gebied achter de oren waar het kopstuk ligt en waar het paard de zijwaartse buiging inzet) kunnen door hoofdpijn ook trainingsproblemen (o.a. aanleuningsproblemen), net als kaak-, tand- en bijholteproblemen  veroorzaken. Ook kunnen hormonen tijdens de cyclus net zoveel invloed hebben op merries net zoals bij vrouwen.

headshaking

Goed op symptomen letten

Net als mensen kunnen paarden verschillende soorten hoofdpijn ervaren. Als de hoofdpijn bij het paard mild is, kan deze gemakkelijk over het hoofd worden gezien. De hoofdpijn bij het paard kan af en toe zijn, maar ook constant. En om het nog moeilijker te maken, kan de persoonlijkheid van een paard grote invloed hebben op hoe duidelijk hij de pijn uitdrukt. Het ene paard zal eerder pijn laten zien, dan het andere paard.

Enkele symptomen van hoofdpijn

• Headshaking (hoofdschudden)
  • Gedragsveranderingen
  • Hoofdschuw
  • Paard zijn ogen staan niet op een symmetrische lijn.
  • Neusgaten staan niet symmetrisch
  • Bezorgde blik in en rond zijn ogen, of scheve blik
  • Het paard wilt niet graag op het hoofd of bij zijn nek worden aangeraakt.
  • Overreactie op bewegingen in zijn omgeving of in de nabijheid van zijn hoofd
  • Legt oren plat als je hem benaderd
  • Je mag niet aan je paard zijn oren komen
  • Gevoelig voor licht
  • Gevoelig voor geluid
  • Zondert zich af (depressief gedrag)
  • Laat niet makkelijk zijn hoofdstel, halster of vliegenmasker aandoen
  • Heeft geen werklust meer (sloom of lusteloos)
  • Heeft een scheve of bezorgde blik in of rond de ogen
  • Knippert regelmatig met de ogen
  • Concentratie problemen
  • Stoot zich vaker
  • Vertoont verzet tijdens training (staken, steigeren enz)
  • Tandenknarsen
  • Tongproblemen
  • Moeite stelling en buiging
  • Mondproblemen (mond open)
  • Vertoont prikkelbaarheid, zoals een hengstige merrie
  • Hormonale problemen  (kan hoofdpijn veroorzaken)

Cranio Sacraal therapie

Cranio Sacraal therapie is een goede therapie om hoofdpijn bij paarden op te lossen. En niet alleen voor het paard, maar ook voor mensen. Ervaar je zelf hoofdpijn, dan raad ik je aan om een Cranio sacraal behandeling te ondergaan. Een Cranio Sacraal therapeut kan ervoor zorgen dat het paard (of mens) spanningen  loslaat met speciale manuele technieken, waardoor blokkades oplossen en er weer ruimte is voor een goede doorstroming. Tijdens de behandeling zal niet alleen aandacht aan het hoofd worden besteedt, maar  aan het gehele lichaam. Een paard met hoofdpijn ervaart vaak spanningen in heel het lichaam.

Wat er gebeurt tijdens de behandeling

• Het parasympatische zenuwstelsel wordt gestimuleerd (ontspanning)
  • Het losmaken van strakke spieren
  • Triggerpoints behandelen
  • Blokkades fascia opheffen
  • Doorbloeding verbetert
  • Verhogen van endorfine
  • Reguleert de hormonen
  • Communicatie verbetering in het lichaam

cranio sacraal therapie

Enkele tips:

• Minimaal 1 per jaar naar de tandarts, zo nodig vaker.
  • Zorg voor een goedpassend hoofdstel.  De neusriem niet te strak, daardoor kunnen er kaakproblemen en druk op de zenuwen ontstaan die ook hoofdpijn kunnen veroorzaken.
  • Zelfs een niet goedpassende deken, heeft de neiging om te verschuiven en kunnen druk uitoefenen rond de schouder, waardoor de bloedsomloop wordt belemmerd en spierspanning wordt veroorzaakt, deze spanning kan uitstralen naar het hoofdgebied.
  • Eten vanaf de grond in plaats van verhoogde voerbakken het vermindert niet alleen de kans op slokdarmverstopping, maar helpt ook de nekspieren te strekken en soepel te houden.
  • Weidegang en sociaal contact vermindert het stressniveau, dus minder kans op hoofdpijn.
Blog headshaking bij paarden