Hoofdpijn bij paarden

Net zoals bij mensen kunnen ook paarden hoofdpijn of migraine  ervaren. Dit kan een behoorlijke impact geven op hun dagelijks leven en hun kwaliteit van leven behoorlijk verminderen. Paarden geven pijn vaak niet zo snel aan. Ze zijn meesters in het verbergen van pijn. Dit komt doordat zij van nature prooi en kudde dieren zijn. Als het paard laat zien dat het zwak is, dan is het een makkelijke prooi voor roofdieren. Daarom kan het paard beter de pijn verbergen, dan heeft het paard de meeste overlevingskans. Als een paard laat zien dat hij pijn heeft, dan moet dit zeker serieus worden genomen.

Wat veroorzaakt hoofdpijn

Vaak is hoofdpijn de oorzaak van een ongeval/trauma. Het paard is misschien gevallen, door een ander paard geschopt, ooit, heeft aan het halster gehangen, of heeft zijn hoofd gestoten tegen het dak van de trailer enz, zonder dat je er ooit iets van gemerkt hebt. Hoofdpijn kan ook komen  door fysieke of emotionele stress. Denk aan verhuizing, maatje is overleden of verhuisd, te weinig ruwvoer, stressvolle omgeving enz.  Door spanning kan er een  verminderde beweging in de eerste nekwervels, de Atlas axis. Chronisch strakke pollspieren (het gebied achter de oren waar het kopstuk ligt en waar het paard de zijwaartse buiging inzet) kunnen door hoofdpijn ook trainingsproblemen (o.a. aanleuningsproblemen), net als kaak-, tand- en bijholteproblemen  veroorzaken. Ook kunnen hormonen tijdens de cyclus net zoveel invloed hebben op merries net zoals bij vrouwen.

headshaking

Goed op symptomen letten

Net als mensen kunnen paarden hoofdpijn van verschillende vormen ervaren. Als de pijn mild is, kan deze gemakkelijk over het hoofd worden gezien. De hoofdpijn kan af en toe zijn, maar ook constant. En om het nog moeilijker te maken, kan de persoonlijkheid van een paard grote invloed hebben op hoe duidelijk hij de pijn uitdrukt. Net zoals bij mensen zal het ene paard eerder pijn laten zien, dan het andere paard.

Symptomen hoofdpijn

• Headshaking (hoofdschudden)
  • Gedragsveranderingen
  • Hoofdschuw
  • Paard zijn ogen staan niet op een symmetrische lijn.
  • Neusgaten staan niet symmetrisch
  • Bezorgde blik in en rond zijn ogen, of scheve blik
  • Het paard wilt niet graag op het hoofd of bij zijn nek worden aangeraakt.
  • Overreactie op bewegingen in zijn omgeving of in de nabijheid van zijn hoofd
  • Legt oren plat als je hem benaderd
  • Je mag niet aan je paard zijn oren komen
  • Zondert zich af
  • Laat niet makkelijk zijn hoofdstel, halster of vliegenmasker aandoen
  • Heeft geen werklust meer (sloom of lusteloos)
  • Heeft een scheve of bezorgde blik in of rond de ogen
  • Knippert regelmatig, vooral tijdens het verplaatsen
  • Stoot zich vaker
  • Is niet zoals anders tijdens de training, vertoont verzet enz
  • Vertoont prikkelbaarheid, zoals een hengstige merrie

Cranio Sacraal therapie

Cranio Sacraal therapie is een goede therapie om hoofdpijn op te lossen. En niet alleen voor het paard. Ervaar je zelf ook hoofdpijn, dan kan Cranio sacraal therapie voor jou een goede oplossing zijn. Een Cranio Sacraal therapeut kan er voor zorgen dat het paard (of mens) spanningen  loslaat met speciale manuele technieken, waardoor blokkades oplossen en er weer ruimte is voor een goede doorstroming. Het paard zal zich hierdoor veel beter voelen na de behandeling. Tijdens de behandeling zal niet alleen aandacht aan het hoofd worden besteedt, maar  aan het gehele lichaam. Als een paard hoofdpijn ervaart zijn er spanningen in het gehele lichaam te vinden.

cranio sacraal therapie

Enkele tips:

• Minimaal 1 per jaar naar de tandarts, zo nodig vaker.
  • Zorg voor een goedpassend hoofdstel.  De neusriem niet te strak, daardoor kunnen er kaakproblemen en druk op de zenuwen ontstaan die ook hoofdpijn kunnen veroorzaken.
  • Zelfs een niet goedpassende deken, heeft de neiging om te verschuiven en kunnen druk uitoefenen rond de schouder, waardoor de bloedsomloop wordt belemmerd en spierspanning wordt veroorzaakt, deze spanning kan uitstralen naar het hoofdgebied.
  • Eten vanaf de grond in plaats van verhoogde voerbakken het vermindert niet alleen de kans op slokdarmverstopping, maar helpt ook de nekspieren te strekken en soepel te houden.
  • Weidegang en sociaal contact vermindert het stressniveau, dus minder kans op hoofdpijn.
Blog headshaking bij paarden